
Petrified Sound #1, 2007, fired clay, terra sigilata, 5-piece, 262 X 30 X 30 cm, Rheinisches Landesmuseum Bonn

Petrified Sound #2, 2007, fired clay, terra sigilata, 4-piece, length 256 cm, Rheinisches Landesmuseum Bonn

Petrified Sound #5, 2007, fired clay, terra sigilata, length 200 cm, Rheinisches Landesmuseum Bonn

Petrified Silence, 2007, fired clay, terra sigilata, 215 X 22 X 25 cm, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen

Petrified Sound #4, 2007, fired clay, terra sigilata, 8-piece, length 493 cm, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen

Exhibition „Klaus Osterwald“, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen 2007
Versteinerte Geräusche
(…) Osterwald nennt eine Gruppe seiner Keramiken „Petrified Sounds“. Sie stehen für visualisierte, materialisierte Formen prähistorischer Geräusche. Im Kontext ihrer „Versteinerung“ sind diese Töne auch ein Ausdruck von Stille, der sich allein in ihrer formhaften Gestalt wahrnehmen lässt. Mythisch-archaische Artefakte scheinen es zu sein, Hinterlassenschaften einer längst vergangenen Wesenheit, die hier im Raum stellvertretend für Klänge und Töne einer uralten Zeit manifest sind.
(…) Osterwald nennt eine Gruppe seiner Keramiken „Petrified Sounds“. Sie stehen für visualisierte, materialisierte Formen prähistorischer Geräusche. Im Kontext ihrer „Versteinerung“ sind diese Töne auch ein Ausdruck von Stille, der sich allein in ihrer formhaften Gestalt wahrnehmen lässt. Mythisch-archaische Artefakte scheinen es zu sein, Hinterlassenschaften einer längst vergangenen Wesenheit, die hier im Raum stellvertretend für Klänge und Töne einer uralten Zeit manifest sind.
Petrified Sounds
(…) The ”petrified sounds” indicate the spectrum of the work of Klaus Osterwald over a period of more then twenty years. These objects can hardly be categorised in terms of function or sentiment, sometimes leaving a bizarre, sometimes funny, sometimes irritating impression which then again melts with the ”suspected“ sound” with the contemplator and the listener. Not all of these objects relate to concrete sounds, since in a next step Klaus Osterwald proceeds to creating objects of which the surface outline is fictitious, representing, as it were, an imaginary ”unheard” sound.
(…) The ”petrified sounds” indicate the spectrum of the work of Klaus Osterwald over a period of more then twenty years. These objects can hardly be categorised in terms of function or sentiment, sometimes leaving a bizarre, sometimes funny, sometimes irritating impression which then again melts with the ”suspected“ sound” with the contemplator and the listener. Not all of these objects relate to concrete sounds, since in a next step Klaus Osterwald proceeds to creating objects of which the surface outline is fictitious, representing, as it were, an imaginary ”unheard” sound.